INTÉZMÉNY ADATAI:
Megnevezés: Magdu Lucian Román Általános Iskola és Óvoda
Intézmény OM azonosítója: 028304
Feladatellátási hely kódja (háromjegyű szám: 005)
Székhely: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Levelezési cím: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Telefonszám: 68/456-126
E-mail cím: romaniskola.batt@gmail.com
Honlap címe: Magdu Lucian Román Általános Iskola és Óvoda
INTÉZMÉNYVEZETŐ ADATAI:
Név: Sutya Miklósné
Beosztás: igazgató
Levelezési cím: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Telefonszáma: 70/336-6765
E-mail cím: sutyamiklosne@gmail.com
KAPCSOLATTARTÓ ADATAI:
Név: Olteanu-Sturza Adelina
Beosztás: óvodapedagógus
Levelezési cím: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Telefonszám: 70/323-4414
E-mail cím: adelinaolteanusturza@gmail.com
1. Szakmai nap
Cél: | Szakmai konzultáció, fejlesztés, tapasztalatszerzés hazai és romániai óvónők számára, Tudásmegosztás és jógyakorlat bemutatása. |
Célcsoport: | Nemzetiségi óvodapedagógusok |
Intézménytípus: | óvoda |
Leírás: | Az intézmény 2009 óta minden évben szakmai napokat szervez a román nemzetiségi óvodapedagógusok számára, megteremtve számukra a lehetőséget egy szakmai találkozóra. A szakmai napok mindenkori témáját az óvodai nevelést érintő aktualitások, változások, pedagógiai újdonságok adják. A módszertani napok román nyelven zajlanak, mely segíti az óvodapedagógusok román nyelvtudásának megerősítését. |
Alkalmazási terület: | Pedagógiai módszertani felkészültség; pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezéséhez és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók; a tanulás támogatása; a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése; esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre; integrációs tevékenység; kommunikáció és szakmai együttműködés; problémamegoldás; digitális eszköztudás |
Megosztási forma: | Bemutató foglalkozás; műhelyfoglalkozások; szakmai kerekasztal-beszélgetés; előadások stb; |
2. Partnereinkkel együtt a gyerekekért
Cél: | Tapasztalatszerzés hazai és romániai óvónők számára; Tudásmegosztás és jógyakorlat bemutatása; A pedagógusok folyamatos képzése, akik munkájuk során együttműködnek a szülőkkel és más partnerekkel az oktatás és a gyermeknevelés területén, ez az egyik alapvető pszichopedagógiai összetevője az intézmény által kitűzött célok elérésében. |
Célcsoport: |
Nemzetiségi óvodapedagógusok |
Intézménytípus: | óvoda |
Leírás: |
A jógyakorlat kiindulópontja egy anyaországi testvéróvodával való hosszú távú, stabil partnerség volt, mely után az intézmény egyre több hazai és határon túli partnerkapcsolatot alakított ki, amelyek gazdagítják a nevelési- oktatási tevékenységet. Mivel a korai életkor a gyermekek személyiségfejlődésének legfontosabb időszaka, az optimális fejlődéshez nevelési partnerségre van szükség az óvoda és a család, a közösség, vagy a gyermek növekedésében, gondozásában és nevelésében szerepet játszó intézmények között is. A különböző köznevelési partnerek bevonásával szervezett műhelyfoglalkozások során az óvoda megosztja a gyermekek harmonikus fejlődését segítő jógyakorlatait. Ily módon az egyes közösségek és intézmények számára több közös vagy meghatározó szempont kerül bemutatásra, és hasznos tapasztalatcserére is sor kerül. A műhelyfoglalkozások során a román szokások és hagyományok megőrzése és továbbadása, a román nyelv erősítése és az identitás megőrzése történik. |
Alkalmazási terület: | Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a tanulás támogatása, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, digitális eszköztudás. |
Megosztási forma: | Személyes részvétel a rendezvényen (szükség esetén webinárium); bemutató foglalkozás; előadás; műhelymunka; |
3. Művészeti versenyek
Cél: | Kiállítások szervezése a gyermekek munkáiból; A román óvodások különböző versenyeken való részvétele; A versenyre való felkészítés, valamint a szervezési szempontok bemutatása. |
Célcsoport: |
Nemzetiségi óvodapedagógusok |
Intézménytípus: | óvoda |
Leírás: |
Az óvoda évente többször is részt vesz gyermekmunkákkal különböző pályázatokon Magyarországon, Romániában és más országokban is, de az intézményegység több éve (2010) szervez helyi versenyeket. A versenyek az óvodán kívüli tevékenységeink részét képezik. A versenyek, függetlenül a területüktől és a felajánlott díjtól, nagymértékben serkentik a képzeletet és a gondolkodást, a tanulási folyamatban szükséges motivációt nyújtanak, és segítenek a tehetség, a készségek és a tudás fejlesztésében, a szakmai és személyes képzésben. A rajzokból kiállítást szerveznek, és minden résztvevő részvételi oklevelet és díjat kap. Az eddigi versenyek legtöbbször a karácsonyi vagy húsvéti ünnepekhez kapcsolódtak. A versenyek jó lehetőséget kínálnak a tehetséges gyerekek felismerésére, fejlesztésére. |
Alkalmazási terület: | Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, esélyteremtés, kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, digitális eszköztudás, a fenntarthatóság, környezettudatosság értékeinek képviselete, azok átadásában való jártasság. |
Megosztási forma: | Kiállítás Webinárium |
4. Koringyálás újragondolva
Cél: | A román nemzetiségi hagyományok, szokások megismertetésére és gyakorlására vonatkozó lehetőségek tárházának bemutatása. |
Célcsoport: |
Nemzetiségi óvodapedagógusok |
Intézménytípus: | óvoda, általános iskola |
Leírás: |
A románság karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódó ősi szokása, a koringyálás, amely megnyitja a téli ünnepek széles körét. A koringyálók karácsony előtt családokhoz látogatnak el, és a ház lakóinak bőséget, egészséget, jólétet, áldást és minden jót kívánnak az új esztendőre. Hagyományápolás céljával évtizedekkel ezelőtt felélesztette az intézmény a karácsonyi éneklés hagyományát a városban, ezt azóta is teszi, csak kicsit másképp. Mind az iskolában, mind az óvodában csoportok szerveződnek, és leginkább délelőtt koringyálnak, a településen élő román családoknak és a városban működő partnerintézményeiknek. Mivel évről évre egyre többen hívják a koringyáló csoportokat, az idővel való gazdálkodás miatt, a városi intézmények dolgozói, az érdeklődők a központban, a Betlehemnél gyülekeznek, hogy találkozzanak a gyermekekkel. A következő állomás a román ortodox templom, ahol az éneklést közös karácsonyfadíszítés követ. |
Alkalmazási terület: | Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a tanulás támogatása, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, digitális eszköztudás, nemzetiségi értékek képviselete, azok átadásában való jártasság. |
Megosztási forma: | Személyes részvétel a rendezvényen (szükség esetén webinárium) |
5. Aranyhang országos énekverseny (a magyarországi kétnyelvű és nyelvoktató román általános iskolák és középiskola számára)
Cél: | Az éneklésben tehetséges tanulók felfedezése, részükre bemutatkozási lehetőség biztosítása; fejlesztésére vonatkozó lehetőségek átadása; a román közösség fejlesztése; szakmai eszmecserék lebonyolítása az éneket tanító tanítók és az ének szakos pedagógusok számára. |
Célcsoport: |
Nemzetiségi tanítók, ének szakos tanárok |
Intézménytípus: | általános iskola |
Leírás: |
Minden évben tavasszal rendezi meg az iskola az Aranyhang elnevezésű országos énekversenyt, ami az előzőleg sikeresen megrendezett Karácsony hangja iskolai szintű énekversenyből nőtt ki. 5 kategóriában az 1-12. évfolyamos román nemzetiségi tanulók vehetnek részt a versenyen, melyre román népdallal, ill. műdallal lehet nevezni. A felkészülési szakasz a versenykiírás megjelenésével kezdődik. A megvalósítás helyszíne az iskola aulája (közösségi tere), ami a verseny hangulatához és műfajához illő dekorációt kap erre az alkalomra. Az éneket tanító pedagógusok szakmai találkozója is egyben a rendezvény, ahol lehetőségük nyílik az aktuális feladatokat, kihívásokat megbeszélni, tapasztalatokat cserélni. A verseny jó alkalom a tehetséggondozásra alkalmas praktikák átadására, zenei élmény megélésére, valamint hozzájárul a hazai román közösség fejlődéséhez, összetartozásának, szakmai kapcsolatainak erősödéséhez. |
Alkalmazási terület: | Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a tanulás támogatása, esélyteremtés, kommunikáció és szakmai együttműködés, digitális eszköztudás |
Megosztási forma: | Az érintettek (tanulók, felkészítőtanárok) aktív részvétele (szükség esetén webinárium). |
6. Magdu Lucian országos szavaló- és rajzverseny (a magyarországi kétnyelvű és nyelvoktató román iskolák és középiskola számára)
Cél: | Versmondásban és rajzolásban tehetséges tanulók felfedezését, fejlesztését támogató ajánlások átadása; bemutatkozási lehetőségbiztosítása; a román közösség fejlesztése; szakmai eszmecserék lebonyolítása a román szakos pedagógusok számára. |
Célcsoport: |
Román szakos pedagógusok |
Intézménytípus: | általános iskola |
Leírás: |
Az 1990-es évek elején, amikor elindult a verseny, egy hiányt töltött be ezen a területen a magyarországi román iskolák életében. Kétévente ősszel kerül megrendezésre a magyarországi románság kiemelkedő személyiségének emlékét ápoló országos szavaló- és rajzversenyt 1-12. évfolyamig, összesen 5 kategóriában. A szervezésben fontos partner a Lucian Magdu Alapítvány. A felkészülési szakasz a versenykiírás megjelenésével kezdődik. A rendezvény egyben a románt tanító pedagógusok szakmai találkozója is, ahol biztosított a lehetőség a szakmai megbeszélésekre, egyeztetésekre, tapasztalatcserére. A megvalósítás helyszíne az iskola aulája (közösségi tere), ami verseny hangulatához és műfajához illő dekorációt kap erre az alkalomra. A verseny előmozdítja a tehetséggondozást, irodalmi élmények megélését, a hazai román közösség összetartozásának, szakmai kapcsolatainak erősödését. |
Alkalmazási terület: | Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a tanulás támogatása, esélyteremtés, kommunikáció és szakmai együttműködés, közösségfejlesztés. |
Megosztási forma: | Az érintettek (tanulók, felkészítőtanárok) aktív részvétele, (szükség esetén webinárium). |
7. Aki tud, az nyer! Interaktív román népismereti verseny
Cél: | A román értékek összegyűjtését, megőrzését és népszerűsítését segítő módszerek bemutatása, ezek közvetítése a fiatal generáció számára, életkoruknak megfelelő, vonzó, érdekes és interaktív, játékos formában. |
Célcsoport: |
5-8. osztályos román nyelvet tanuló diákok, valamint román nyelv és irodalom, román népismeret szakos pedagógusok |
Intézménytípus: | általános iskola |
Leírás: |
A résztvevő iskolák három fős 5-8. osztályos diákokból álló csapatai a felkészüléshez 300 kérdést és választ kapnak, amit a versenyfelhívással együtt küldenek meg. Mivel a diákokat egy nem túl megerőltető tanulási tevékenységbe kívánják bevonni, a kérdések a lehető legegyszerűbben kerülnek megfogalmazásra, a válaszok pedig rövidek. A verseny témakörei felölelik a magyarországi románok múltjára és jelenére vonatkozó elemeit, a román történelmet és földrajzot, hagyományokat, szokásokat, ünnepeket és sok más érdekességet. Az egyes iskolák részére fenn áll a lehetőség, hogy a versenyzők kiválasztásához háziversenyt szervezzenek. A verseny napján csoportokat alakítanak, egy selejtező után az első két helyezett jut a döntőbe. Holtverseny esetén az érintettek egy döntő körben vesznek részt. Minden szakasz 20-30 kérdésből áll. A verseny döntőjét a selejtező 1.-2. helyezett és a holtverseny győztesei között rendezik meg. A rangsor az elért pontszámok és a gyorsaság alapján dől el. |
Alkalmazási terület: | Pedagógiai módszertani felkészültség; pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók; a tanulás támogatása; a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése; esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre; kommunikáció és szakmai együttműködés; digitális eszköztudás. |
Megosztási forma: | A jógyakorlatok megosztása fizikai jelenléttel és a verseny folyamatának közvetlen megfigyelése révén, előadás vagy webinárium formájában történik |