Menü Bezárás

Intézményi adatok és Jó gyakorlatok

INTÉZMÉNY ADATAI:
Megnevezés: Magdu Lucian Román Általános Iskola és Óvoda
Intézmény OM azonosítója: 028304
Feladatellátási hely kódja (háromjegyű szám: 005)
Székhely: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Levelezési cím: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Telefonszám: 68/456-126
E-mail cím: romaniskola.batt@gmail.com
Honlap címe: Magdu Lucian Román Általános Iskola és Óvoda

INTÉZMÉNYVEZETŐ ADATAI:
Név: Sutya Miklósné
Beosztás: igazgató
Levelezési cím: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Telefonszáma: 70/336-6765
E-mail cím: sutyamiklosne@gmail.com

KAPCSOLATTARTÓ ADATAI:
Név: Olteanu-Sturza Adelina
Beosztás: óvodapedagógus
Levelezési cím: 5830 Battonya, Fő utca 121.
Telefonszám: 70/323-4414
E-mail cím: adelinaolteanusturza@gmail.com

 

1. Szakmai nap

Cél: Szakmai konzultáció, fejlesztés, tapasztalatszerzés hazai és romániai óvónők számára,
Tudásmegosztás és jógyakorlat bemutatása.
Célcsoport: Nemzetiségi óvodapedagógusok
Intézménytípus: óvoda
Leírás: Az intézmény 2009 óta minden évben szakmai napokat szervez a román nemzetiségi  óvodapedagógusok számára, megteremtve számukra a lehetőséget egy szakmai találkozóra. A szakmai napok mindenkori témáját az óvodai nevelést érintő aktualitások, változások, pedagógiai újdonságok adják. A módszertani napok román nyelven zajlanak, mely segíti az óvodapedagógusok román nyelvtudásának megerősítését.
Alkalmazási terület: Pedagógiai módszertani felkészültség;
pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezéséhez és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók;
a tanulás támogatása;
a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése;
esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre;
integrációs tevékenység;
kommunikáció és szakmai együttműködés;
problémamegoldás;
digitális eszköztudás
Megosztási forma: Bemutató foglalkozás;
műhelyfoglalkozások;
szakmai kerekasztal-beszélgetés;
előadások stb;

2. Partnereinkkel együtt a gyerekekért

Cél: Tapasztalatszerzés hazai és romániai óvónők számára;
Tudásmegosztás és jógyakorlat bemutatása;
A pedagógusok folyamatos képzése, akik munkájuk során együttműködnek a szülőkkel és más partnerekkel az oktatás és a gyermeknevelés területén, ez az egyik alapvető pszichopedagógiai összetevője az intézmény által kitűzött célok elérésében.
Célcsoport:
Nemzetiségi óvodapedagógusok
Intézménytípus: óvoda
Leírás:
A jógyakorlat kiindulópontja egy anyaországi testvéróvodával való hosszú távú, stabil partnerség volt, mely után az intézmény egyre több hazai és határon túli partnerkapcsolatot alakított ki, amelyek gazdagítják a nevelési- oktatási tevékenységet. Mivel a korai életkor a gyermekek személyiségfejlődésének  legfontosabb időszaka, az optimális fejlődéshez nevelési partnerségre van szükség az óvoda és a család, a közösség, vagy a gyermek növekedésében, gondozásában és nevelésében szerepet játszó intézmények között is. A különböző köznevelési partnerek bevonásával szervezett műhelyfoglalkozások során az óvoda megosztja a gyermekek harmonikus fejlődését segítő jógyakorlatait. Ily módon az egyes közösségek és intézmények számára több közös vagy meghatározó szempont kerül bemutatásra, és hasznos tapasztalatcserére is sor kerül. A műhelyfoglalkozások során a román szokások és hagyományok  megőrzése és továbbadása, a román nyelv erősítése és az identitás megőrzése történik.
Alkalmazási terület: Pedagógiai módszertani felkészültség,
pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók,
a tanulás támogatása, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése,
esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre,
integrációs tevékenység,
kommunikáció és szakmai együttműködés,
problémamegoldás, digitális eszköztudás.
Megosztási forma: Személyes részvétel a rendezvényen (szükség esetén webinárium);
bemutató foglalkozás;
előadás;
műhelymunka;

3. Művészeti versenyek

Cél: Kiállítások szervezése a gyermekek munkáiból;
A román óvodások különböző versenyeken való részvétele;
A versenyre való felkészítés, valamint a szervezési szempontok bemutatása.
Célcsoport:
Nemzetiségi óvodapedagógusok
Intézménytípus: óvoda
Leírás:
Az óvoda évente többször is részt vesz gyermekmunkákkal különböző pályázatokon Magyarországon, Romániában és más országokban is, de az intézményegység több éve (2010) szervez helyi versenyeket. A versenyek az óvodán kívüli tevékenységeink részét képezik. A versenyek, függetlenül a területüktől és a felajánlott díjtól, nagymértékben serkentik a képzeletet és a gondolkodást, a tanulási folyamatban szükséges motivációt nyújtanak, és segítenek a tehetség, a készségek és a tudás fejlesztésében, a szakmai és személyes képzésben. A rajzokból kiállítást szerveznek, és minden résztvevő részvételi oklevelet és díjat kap. Az eddigi versenyek legtöbbször a karácsonyi vagy húsvéti ünnepekhez kapcsolódtak. A versenyek jó lehetőséget kínálnak a tehetséges gyerekek felismerésére, fejlesztésére.
Alkalmazási terület: Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok,
tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók,
esélyteremtés, kommunikáció és szakmai együttműködés,
problémamegoldás, digitális eszköztudás, a fenntarthatóság,
környezettudatosság értékeinek képviselete, azok átadásában való jártasság.
Megosztási forma: Kiállítás
Webinárium

4. Koringyálás újragondolva

Cél: A román nemzetiségi hagyományok, szokások megismertetésére és gyakorlására vonatkozó lehetőségek tárházának bemutatása.
Célcsoport:
Nemzetiségi óvodapedagógusok
Intézménytípus: óvoda, általános iskola
Leírás:
A románság karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódó ősi szokása, a koringyálás, amely megnyitja a téli ünnepek széles körét. A koringyálók karácsony előtt  családokhoz látogatnak el, és a ház lakóinak bőséget, egészséget, jólétet, áldást és minden jót kívánnak az új esztendőre. Hagyományápolás céljával  évtizedekkel ezelőtt felélesztette az intézmény a karácsonyi éneklés hagyományát a városban, ezt azóta is teszi, csak kicsit másképp. Mind az iskolában, mind  az óvodában csoportok szerveződnek, és leginkább délelőtt koringyálnak, a településen élő román családoknak és a városban működő  partnerintézményeiknek. Mivel évről évre egyre többen hívják a koringyáló csoportokat, az idővel való gazdálkodás miatt, a városi intézmények dolgozói, az  érdeklődők a központban, a Betlehemnél gyülekeznek, hogy találkozzanak a gyermekekkel. A következő állomás a román ortodox templom, ahol az éneklést  közös karácsonyfadíszítés követ.
Alkalmazási terület: Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok,
tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a
tanulás támogatása, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése,
fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális
sokféleségre, integrációs tevékenység, kommunikáció és szakmai
együttműködés, problémamegoldás, digitális eszköztudás, nemzetiségi
értékek képviselete, azok átadásában való jártasság.
Megosztási forma: Személyes részvétel a rendezvényen (szükség esetén webinárium)

5. Aranyhang országos énekverseny (a magyarországi kétnyelvű és nyelvoktató román általános iskolák és középiskola számára)

Cél: Az éneklésben tehetséges tanulók felfedezése, részükre bemutatkozási lehetőség biztosítása;
fejlesztésére vonatkozó lehetőségek átadása;
a román közösség fejlesztése;
szakmai eszmecserék lebonyolítása az éneket tanító tanítók és az ének szakos pedagógusok számára.
Célcsoport:
Nemzetiségi tanítók, ének szakos tanárok
Intézménytípus: általános iskola
Leírás:
Minden évben tavasszal rendezi meg az iskola az Aranyhang elnevezésű országos énekversenyt, ami az előzőleg sikeresen megrendezett Karácsony hangja iskolai szintű énekversenyből nőtt ki. 5 kategóriában az 1-12. évfolyamos román nemzetiségi tanulók vehetnek részt a versenyen, melyre román népdallal, ill. műdallal lehet nevezni. A felkészülési szakasz a versenykiírás megjelenésével kezdődik. A megvalósítás helyszíne az iskola aulája (közösségi tere), ami a  verseny hangulatához és műfajához illő dekorációt kap erre az alkalomra. Az éneket tanító pedagógusok szakmai találkozója is egyben a rendezvény, ahol  lehetőségük nyílik az aktuális feladatokat, kihívásokat megbeszélni, tapasztalatokat cserélni. A verseny jó alkalom a tehetséggondozásra alkalmas praktikák  átadására, zenei élmény megélésére, valamint hozzájárul a hazai román közösség fejlődéséhez, összetartozásának, szakmai kapcsolatainak erősödéséhez.
Alkalmazási terület: Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok,
tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a
tanulás támogatása, esélyteremtés, kommunikáció és szakmai együttműködés,
digitális eszköztudás
Megosztási forma: Az érintettek (tanulók, felkészítőtanárok) aktív részvétele (szükség esetén webinárium).

6. Magdu Lucian országos szavaló- és rajzverseny (a magyarországi kétnyelvű és nyelvoktató román iskolák és középiskola számára)

Cél: Versmondásban és rajzolásban tehetséges tanulók felfedezését, fejlesztését támogató ajánlások átadása;
bemutatkozási lehetőségbiztosítása;
a román közösség fejlesztése; szakmai eszmecserék lebonyolítása a román szakos pedagógusok számára.
Célcsoport:
Román szakos pedagógusok
Intézménytípus: általános iskola
Leírás:
Az 1990-es évek elején, amikor elindult a verseny, egy hiányt töltött be ezen a területen a magyarországi román iskolák életében. Kétévente ősszel kerül  megrendezésre a magyarországi románság kiemelkedő személyiségének emlékét ápoló országos szavaló- és rajzversenyt 1-12. évfolyamig, összesen 5  kategóriában. A szervezésben fontos partner a Lucian Magdu Alapítvány. A felkészülési szakasz a versenykiírás megjelenésével kezdődik. A rendezvény egyben a románt tanító pedagógusok szakmai találkozója is, ahol biztosított a lehetőség a szakmai megbeszélésekre, egyeztetésekre, tapasztalatcserére. A megvalósítás  helyszíne az iskola aulája (közösségi tere), ami verseny hangulatához és műfajához illő dekorációt kap erre az alkalomra. A verseny előmozdítja  a tehetséggondozást, irodalmi élmények megélését, a hazai román közösség összetartozásának, szakmai kapcsolatainak erősödését.
Alkalmazási terület: Pedagógiai módszertani felkészültség, pedagógiai folyamatok,
tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a
tanulás támogatása, esélyteremtés, kommunikáció és szakmai
együttműködés, közösségfejlesztés.
Megosztási forma: Az érintettek (tanulók, felkészítőtanárok) aktív részvétele, (szükség esetén webinárium).

7. Aki tud, az nyer! Interaktív román népismereti verseny

Cél: A román értékek összegyűjtését, megőrzését és népszerűsítését segítő módszerek bemutatása, ezek közvetítése a fiatal generáció számára, életkoruknak megfelelő, vonzó, érdekes és interaktív, játékos formában.
Célcsoport:
5-8. osztályos román nyelvet tanuló diákok, valamint román nyelv és irodalom, román népismeret szakos pedagógusok
Intézménytípus: általános iskola
Leírás:
A résztvevő iskolák három fős 5-8. osztályos diákokból álló csapatai a felkészüléshez 300 kérdést és választ kapnak, amit a versenyfelhívással együtt küldenek  meg. Mivel a diákokat egy nem túl megerőltető tanulási tevékenységbe kívánják bevonni, a kérdések a lehető legegyszerűbben kerülnek megfogalmazásra, a  válaszok pedig rövidek. A verseny témakörei felölelik a magyarországi románok múltjára és jelenére vonatkozó elemeit, a román történelmet és földrajzot,  hagyományokat, szokásokat, ünnepeket és sok más érdekességet. Az egyes iskolák részére fenn áll a lehetőség, hogy a versenyzők kiválasztásához háziversenyt szervezzenek. A verseny napján csoportokat alakítanak, egy selejtező után az első két helyezett jut a döntőbe. Holtverseny esetén az érintettek egy döntő körben vesznek részt. Minden szakasz 20-30 kérdésből áll. A verseny döntőjét a selejtező 1.-2. helyezett és a holtverseny győztesei között rendezik meg. A  rangsor az elért pontszámok és a gyorsaság alapján dől el.
Alkalmazási terület: Pedagógiai módszertani felkészültség;
pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók;
a tanulás támogatása;
a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése;
esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre;
kommunikáció és szakmai együttműködés;
digitális eszköztudás.
Megosztási forma: A jógyakorlatok megosztása fizikai jelenléttel és a verseny folyamatának közvetlen megfigyelése révén, előadás vagy webinárium formájában történik